“(…) De kans mijn verhaal te vertellen, nu in deze grimmiger wordende tijd. Om jullie alert te maken, bewust van de signalen in de wereld van nu, zowel bij jezelf als bij de ander, die vrijheid beperken en ongelijkheid veroorzaken. (…) Eigenlijk wil ik jullie stiekem opstoken tot competente rebellen.” Met deze woorden sloot Betty Schols-Meents op 27 januari Holocaust Memorial Day af op het Mollerlyceum in Bergen op Zoom.
“Je wordt niet als vluchteling geboren”
De leerlingen hoorden het oorlogsverhaal van gastsprekers uit de omgeving, er waren jonge Syrische vluchtelingen die vertelden over wat zij achterlieten en waarom zij hier kwamen.
Ook waren er workshops over de genocide in Rwanda en Srbreniza, geschiedenissen uit Kamp Vught en researcher/samensteller van de tentoonstelling, Arie van Dalen, vertelde over het vluchtelingenbeleid voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Op de voorste rij: Syrische vluchtelingen die met PAX workshops gaven en gastsprekers van het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WOII-heden.
Rechts: Betty Schols-Meents. Betty was 2 weken oud toen haar Joodse vader door Nederlandse politie-agenten werd opgepakt. Op de vraag van haar moeder waarom dat moest, antwoordde een van deze ambtenaren: “Mevrouw dan had u maar niet met een Jood moeten trouwen”.
Vader Max wordt via Kamp Schoorl naar Mauthausen gestuurd waar hij zich letterlijk dood moet werken. Zijn verhaal wordt in de tentoonstelling en op de website verteld.
Over de grens
Het thema van de dag was ‘Over de grens’. Wethouder Yvonne Kammeijer leidde de dag in met een persoonlijke geschiedenis over de brieven van haar schoonmoeder uit een Jappenkamp. “De tentoonstelling geeft een goed beeld van wat oorlog met je doet en heeft een verschrikkelijke parallel met het heden. De vluchtelingenproblematiek is helaas van alle tijden”, aldus Kammeijer. Ze hoopt dat dit initiatief voor meer begrip voor vluchtelingen zal zorgen.
Directeur van het Mollerlyceum, Frank Looijen, gaf bij de opening aan dat het doel van de tentoonstelling is om een relatie te leggen tussen het verleden en het heden. “Het wordt duidelijk dat de maatschappij niet zo ontzettend veel veranderd is. We proberen met de tentoonstelling onder andere om onze leerlingen te laten zien dat zij als kritische burger deel uitmaken van de huidige maatschappij en dat zij er zelf aan bijdragen dat ze in welzijn en vrijheid leven.”
Geef een reactie