Goebbels gaat planmatig en systematisch te werk. Hij brengt razendsnel alle Duitse kranten en tijdschriften, het bioscoopjournaal en de filmindustrie, de radio en de kunsten onder zijn controle. Beruchte producten uit de ‘gifkeuken’ van Goebbels zijn de tentoonstelling Der ewige Jude en de film met dezelfde titel.
Goebbels
Ansichtkaart van de tentoonstelling Der ewige Jude in 1938 in Wenen. De ‘Jood’ wordt op de kaart voorgesteld naar het door de nazi’s gewenste beeld: met geld en zweep in de hand, en hamer en sikkel als verwijzing naar het ‘Joods-communistische complot’.
In 1937 wordt Wilhelm Ohnesorge tot Reichspostminister benoemd. Direct na zijn benoeming wordt de Führer Kult ingevoerd: de verheerlijking van Hitler met bijzondere postzegels. In 1938 komen er toeslagen op dergelijke postzegels. Ohnesorge en Martin Bormann, een naaste medewerker van Hitler, hebben bedacht dat Hitler portretrecht heeft op zijn afbeelding op de postzegels. De vergoedingen vloeien in het Kulturfonds des Führers, dat dient om ambitieuze bouwplannen van Hitler te kunnen realiseren.
Ohnesorge
Al het getoonde materiaal is afkomstig uit de collectie van Bennie Vlaskamp